De Schoolschrijver

 

                  

Vanaf dinsdag 31 januari krijgt de school ondersteuning van een echte Schoolschrijver. Onze Schoolschrijver is Fabien van der Ham. Een Schoolschrijver is een kinderboekenschrijver die elke week op school komt. De Schoolschrijver komt van alles doen : voorlezen, vertellen, samen verhalen en gedichten schrijven en over boeken praten. Fabien komt vanaf 31 januari t/m eind mei in de groepen 4,5 en 6 taallessen geven. In de overige groepen zal ze ook 1x in deze periode een les verzorgen. Met De Schoolschrijver wordt de taalles een spannend avontuur!

De Schoolschrijver is er ook voor de overige leerlingen en ouders. Ouders kunnen De Schoolschrijver alles vragen over taal en lezen : bijvoorbeeld hoe je spannend voorleest of welke boeken er passen bij jouw kind.

Aan de leerlingen van de andere groepen geeft De Schoolschrijver tips over een zelf verzonnen- en geschreven verhaal of gedicht. De Schoolschrijver heeft een eigen plek in de hal en zal regelmatig op de dinsdag aanwezig zijn om vragen te beantwoorden en tips te geven. Er staat ook een brievenbus waar de leerlingen hun vragen, verhalen en gedichten in kunnen stoppen. Zij krijgen hun verhaal of vraag dan met antwoord van Fabien terug.

Waarom heeft de Kronkelaar gekozen voor een Schoolschrijver?

Lezen is een goede manier om de wereld te ontdekken. Wie met plezier leest, komt gemakkelijker mee op school en vergroot uiteindelijk zijn/haar maatschappelijke kansen. Schoolschrijvers delen hun liefde voor verhalen of creatief schrijven en maken kinderen enthousiast voor de magie van taal.

Wij hebben er ontzettend veel zin in, om dit taalavontuur, met Fabien, te gaan beleven.

Hopelijk jullie ook!

 

 

 

Iedere les begint juf fabien met een verhaal. Dit verhaal is gebaseerd op het bureautje van juf Fabien die in de hal staat. het verhaal speelt zich af op de Kreukelaar. Het is een bijzonder schrijfbureautje. Wanneer je eraan zit kun je bmooie verhalen schrijven. Bij het verhaal hoort ook iedere week een raadsel die de leerlingen moeten oplossen.

Van het verhaal zal uiteindelijk een echt boek gedrukt worden.

 

1e les

Tijdens de eerste les heeft Fabien uitgelegd welke boeken ze heeft geschreven en hoe ze kinderboekenschrijver is geworden. De leerlingen mochten ook vragen stellen.

 

2e les

Valantijnsdag! een mooie dag om een liefdesbrief te leren schrijven. Maar niet zomaar een liefdesbrief aan iemand. Nee een brief aan je lievelingsspeelgoed of lievelingsdier. Het leverde bijzondere liefdesbrieven op.

 

3e les

In deze les stond het schrijven van een heldenverhaal centraal. Het verhaal moest een duidelijk probleem hebben en een oplossing.

 

4e les

Was een mailles met Fabien. Fabien zat thuis achter de computer op hele mooie en aardige mails te wachten. De leerlingen mochten in tweetallen vragen bedenken die ze aan Fabien mocht stellen. Ze moesten hiervoor een aardige mail sturen. Nadat de mail verstuurd was, mailde Fabien direct de antwoorden terug.

 

5e les

In de vijfde les hebben de leerlingen geleerd hoe ze een dialoog kunnen gebruiken in een verhaal.