Onze excursie naar Heiligerlee

Afgelopen woensdag, 30 september, hebben we met de groepen 5 t/m 8 een bezoek gebracht aan Heiligerlee. In Heiligerlee staat het museum ´Slag bij Heiligerlee´ en ook is er een ´Klokkengieterijmuseum´. In de planning stond het brengen van een bezoekje aan beide musea met aansluitend een wandelroute door de natuur, Beleefroute ´De Hoogte´. Dit alles als afsluiting van ons project over de Middeleeuwen (vanuit methode ‘Alles in één’)

Het is prachtig weer als we vertrekken richting Heiligerlee met 8 auto´s. Bij aankomst wordt de groep in 2 groepen verdeeld en iedere groep vertrekt met een gids een museum in. Groep 5 en 6 begint in het klokkengieterijmuseum. We zien mooie klokken hangen; groot, klein, heel, kapot…  Ook hangen er carillons. Na enige uitleg en het zien van een filmpje hoe een klok gemaakt wordt (wat een karwei!!!) gaan we bij de klokken langs die in het museum hangen. We mogen er op slaan. Mooie tonen klinken door de ruimte…wat een lawaai! Bij een enkele klok moeten we zelfs onze oren sluiten. We leren dat een klok 7 tonen heeft en ook dat wanneer een klok stuk is, hij dood is. Hij galmt niet meer. We spelen op een soort van piano waar mooie klanken uitkomen. Buiten op het binnenterrein staat een carillon. Het is een monument van de eerste wereldoorlog. Op ieder heel uur speelt het een melodie. En hij deed het….prachtig…met 49 klokken! 

We zetten koers naar het tweede museum, ‘Slag bij Heiligerlee’. We beginnen in een kleine bioscoopzaal met een film over de slag bij Heiligerlee. Voor groep 5/6 is dit aan de moeilijke kant. Ze hebben dit nog niet gehad tijdens de geschiedenislessen. Maar afgezien daarvan is het wel heel interessant om te zien en te horen. Na de film kunnen we een speurtocht doen in een ruime zaal met Ipads. Wanneer we merken dat ook dit moeilijk is, lopen we naar boven. Daar staan 2 oude brandweerwagens, maar ook een podium met vele verkleedkleren. Alle kinderen trekken een mooi kostuum aan en houden een masker voor. Na enkele foto’s keren we weer naar de binnenplaats om daar gezamenlijk ons brood te eten dat we hebben meegenomen. Heerlijk in de zon…

Om half 1 zetten we koers naar het startpunt van de beleefroute. Met een routeboekje in de hand verkennen we de route. Af en toe blijven we even staan en vertelt juf Suze ons wat ze in het routeboekje vertellen over de betreffende plek. Zo komen we op de plaats waar vroeger een klooster heeft gestaan. Er is een muurtje nagebouwd en er hangt een plattegrond bij. We trotseren spannende bruggetjes en blubberige paden. Op een gegeven moment verliezen we de controle over de route, we besluiten de weg weer op te zoeken waar we fout zijn gelopen. Dit blijkt erg lang te zijn met de conclusie dat we op een later tijdstip dan gepland aankomen bij de auto’s. We hebben met elkaar veel beleefd en veel gezien en gehoord. We zijn een ervaring rijker!

Hieronder de reacties van de kinderen van groep 5/6 na deze leerzame dag:

Demi vond het slaan op de klokken erg leuk, evenals de film in de kleine bioscoopzaal en de gehele wandeltocht.

Romy zat vast in de drabberige modder. Ze vond het eng op de smalle bruggetjes. In het museum was het leuk om op de klokken te slaan. 

Paul vond de klokken en de film in de bioscoopzaal leuk.

Jorik vond het leuk om in het bos te lopen en in het museum te kijken. 

Esmeralda schrijft: ‘Het museum was leuk, maar het wandelen minder leuk. Het was jammer dat de speeltuin dicht was’. 

Thomas vond de wandeltocht wel leuk omdat er een lief klein hondje kwam en dat ze daar even mee mochten spelen. Ook was de film wel leuk omdat het al best wel een oude film was. 

Mark schrijft: ‘We gingen gisteren naar Heiligerlee en we zijn in het museum geweest. We hebben een speurtocht gedaan en over bruggetjes gelopen. Ik vond het leuk want de speurtocht was het leukst want ik kon over bruggetjes lopen. ‘

Yentl vond het leuk in beide musea. De wandeltocht vond ze minder omdat we een beetje verdwaald waren en dat vond ze minder leuk. 

Redmer schrijft een aantal pakkende woorden/ korte zinnen op: interessant, leuk, lawaai, langslopen, goede uitleg, grote klokken, carillon was leuk. 

Laurens vond het leuk dat ze mochten tikken en de films en de vragen waren ook leuk omdat je alles aan mocht raken. 

Merel vond het leuk in het bos omdat we over bruggetjes moesten lopen. Ook vond ze het leuk om de film te kijken en om te verkleden. Ze vond de opdracht met de tablet leuk.

Volgens Iris moet je wanneer je naar het klokkengieterijmuseum gaat oordoppen meenemen, want je krijgt hoofdpijn…

Bram vond het wat lawaaierig, maar best wel leuk en interessant. Daarnaast vond hij het leuk dat we deze dag niet op school hoefden te werken.  

Charlotte vond de wandeltocht leuk omdat we een beetje verdwaald waren en daardoor later op school terug waren. 

Tobias vond de klokken leuk en het filmpje dat daarbij hoorde. Het was leuk dat je aan dingen kon komen/ vasthouden. Ook was de wandeltocht leuk.