Terug

Thema kern 5: Mag dat wel?

De hoofdrol in het verhaal van deze kern, ‘Dan ken jij Krisje Kolen niet!’, is voor Krisje Kolen. Krisje Kolen houdt ervan als alles keurig netjes is; er staat zelfs geen grassprietje verkeerd op zijn gazon. Dat probeert hij ook zo te houden met allerlei borden waarop staat wat allemaal niet mag rond zijn huis. Dit verhaal is een aanleiding om te praten over regels. Wat mag wel, wat mag niet, wat gebeurt er als je je niet aan de regels houdt? Woorden als ‘de boef’, ‘de boete’, ‘de regel’ en ‘het uniform’ komen hierbij aan bod.

 

Afbeeldingsresultaat voor veilig leren lezen kim versie kern 5

 

Afbeeldingsresultaat voor veilig leren lezen kim versie kern 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Letters en woorden lezen in kern 5

De nieuwe letters in kern 5 zijn: eu, ie, l, ou en uu. Voor sommige kinderen zijn de ‘eu’, ‘ie’ en ‘ou’ best lastig. We besteden daarom veel aandacht aan die letters en herhalen ze iedere dag.

 

De kinderen die werken met zon-materialen leren de volgende woordtypen lezen:

  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘uw’, zoals: duw, duwt;
  • tweelettergrepige woorden, zoals: strandbal, braadworst;
  • tweelettergrepige verkleinwoorden, zoals: schroefje, strikje;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘ch’ of ‘cht’, zoals: lach, bocht;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘aai’, ‘ooi’ of ‘oei’, zoals: haai, kooi, roei;
  • tweelettergrepige woorden die eindigen op ‘e’, zoals: korte, aarde;
  • tweelettergrepige woorden die eindigen op ‘en’, ‘er’ of ‘el’, zoals: honden, tijger, mantel;
  • tweelettergrepige woorden met in het midden twee dezelfde medeklinkers, zoals: takken, bakker.