Terug

Projectweek koken

 

Vrijdag 4 april

Vandaag hebben de kinderen nog voor een laatste keer geoefend voor het racelezen en snel daarna hebben we de proef op de som genomen. Om en om een minuut racen tegen de klok. Het was een prachtig gezoem aan lezende kinderen. De vooruitgang bij sommige kinderen was ongelooflijk. In sommige gevallen wel 180%. Knap hoe je dat in een weekje oefenen voor elkaar krijgt.

De groepjes van de muurkrant kregen ook nog de opdracht om een heerlijk gerecht van hun land te knutselen met waardeloos materiaal. Ze kwamen met hele mooie creaties. Ook moest de muurkrant en het plankje nog worden afgemaakt; twee caken gebakken; alles opgeruimd en tentoongesteld worden en dat alles voor 11.00 uur want dan kwamen de ouders om alles te beklijken. Een beste klus maar eigenlijk ging alles heel ontspannen en gemoedelijk en om 11.00 uur was alles klaar. Er was veel inloop en belangstelling van de ouders. Het was een gezellige ochtend.

Aan het eind van de ochtend hebben we in de klas de week geevalueerd en afgerond. Terugkijkend vonden we met z'n allen dat we wel tevreden mogen zijn op wat we allemaal gedaan hebben. We vonden het gezellig, leuk en leerzaam. Een mooie slotconclusie, en nu lekker genieten van het weekend.   

 

Klik hier voor alle foto's van groep 7/8 van deze week

 

Donderdag 3 april

Prima dagje gehad. Met zijn allen gezellig gewerkt aan de muurkrant en het plankje. De muurkrant begint al aardig vorm te krijgen en steeds meer interessante informatie is erop te lezen. De plankjes zijn ook al bijna allemaal af. Mooi. We hebben nog even flink geoefend op het lezen. De snelheid zit er steeds meer in. Ook de spelling en de betekenis van de woorden is allemaal geoefend en besproken. Morgen afronden en dan zit de projectweek er weer op.

 

Woensdag 2 april

'High tea' - Vandaag zijn de groepen 1 t/m 8 door elkaar gehusseld en hebben ze allerlei workshops gedaan die als voorbereiding dienden voor hun high tea. Er werd leuk en gezellig geknutseld en gebakken. De high tea was heerlijk.  

 

Dinsdag 1 april

Vanochtend geoefend voor het lezen en de tekst verder besproken. De bedoeling was om ook nog verder in het boekje te werken maar dat is er niet van gekomen. We hadden het druk met andere bezigheden, zoals de muurkrant.

Na een uitgebreide uitleg van de muurkrant, verwachtingen, eisen en afspraken, zijn de kinderen verdeeld in 6 groepen. Elke groep kreeg een lootje met de naam van het land erop waarover zij een muurkrant zouden gaan maken. Een muurkrant is een groot plakkaat met daarop allerlei informatie over dat land. Een specifiek onderwerp daarbij was natuurlijk het eten. Voordat ze aan de slag gingen, gingen ze eerst onderwerpen bedenken en daarna taken verdelen. Dit alles onder begeleiding van de coordinator. Die moest ervoor zorgen dat iedereen aan het woord kwam, naar elkaar geluisterd werd en dat de taken goed werden verdeeld. De ene coordinator ging dat beter af dan de andere. Dat hoort bij het leerproces.

Na de ochtend pauze werkten de kinderen weer verder aan hun broodplankjes. Dat begint al aardig op te schieten. Ook werden er door enkele kinderen brownies gemaakt. Na de middagpauze werkten we verder aan de muurkrant en aten we de brownies op. Ze smaakten heerlijk. De dag sloten we af met een fanatieke gymles van de zgn. 'gymhulp'. Het was een nieuw spel, het Baggerspel, een aardig spel wat we zeker vaker zullen gaan doen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                        d.   MMaandag 31 maart 

Vandaag 31 maart startte de projectweek. De week werd centraal geopend op het podium. De kleuters zongen een heel mooi heksenliedje en de leerkrachten 'dansten' om de ketel heen en brouwden een overheerlijk heksendrankje met oogballen, kattenharen en andere vieze maar onmisbare ingrediënten. Uit dat rokerige heksenbrouwsel kwamen opeens vier heerlijke gelatine puddingen tevoorschijn. Voor elke groep een. Daarna ging iedereen naar zijn eigen lokaal waar de projectweek in elke klas een vervolg kreeg.

 

In groep 7/8 zijn we toen gaan brainstormen over koken en zijn we een definitie gaan bedenken voor het woord koken. Wat houdt dat nou in? Wat betekent dat? Waar gaan wij ons mee bezig houden? Koken bleek bij verder onderzoek veel verschillende betekenissen te hebben. Koken als werkwoord, het koken van een vloeistof, het kookpunt, een keizerin in Japan, het garen van voedsel in een kokende vloeistof... Onze definitie werd uiteindelijk heel kort en krachtig: 'koken is eten bereiden en klaarmaken'. Mooi dat was nu wel duidelijk.

 

We hebben het toen gehad over spreekwoorden en gezegdes die met koken te maken hadden. Zij moesten betekenissen van spreekwoorden bij elkaar zoeken. Ook kregen ze 25 kook woorden. Deze week moeten ze de betekenis daarvan achterhalen en de schrijfwijze leren. Aan het eind van de week krijgen ze daarover nog een dictee. Wij zijn ook gaan racelezen met een tekst uiteraard over koken. Kijken hoe snel we die tekst aan het eind van de week kunnen lezen.

 

's Middags zijn vier kinderen koekjes gaan bakken voor de hele groep. Als alles lukt dan proberen we elke dag wat lekkers te maken. Aan het eind van de dag hebben we de koekjes opgegeten. Ze smaakten heerlijk.

 

Verder zijn deze middag bezig geweest met het versieren van een broodplankje. De kinderen gingen opzoek naar een mooi plaatje om die vervolgens met carbonpapier op het plankje te krijgen. Voor velen was carbonpapier volkomen nieuw dus heel leuk om daarmee kennis te maken. Het broodplankje werd vervolgens met aquarelpotloden verder ingekleurd. ook dat was voor velen een nieuwe techniek. Dit is nog niet klaar. Daar gaan we deze week nog verder mee aan de slag. Het was een mooie, gezellige, smaakvolle en interessante dag. Wordt vervolgd.