Terug

Techniek 1a

Hoe vul je nou die laatste dagen zo voor de zomervakantie? Simpel, geef de groep een leuke techniekles, een mooie uitdaging, 1 uur zelfstandigheid (komt mooi uit, kan ik met groep 8 oefenen voor het afscheid) en rond dat aan het eind gezamenlijk af. Gegarandeerd plezier, leerzaam, leuk, verrassend en uitdagend.

 

Ik vertelde ze wat over papier, over eigenschappen van papier, over sterkte van papier. Over hoe je met papier best wel sterke dingen kon maken en dat ik dat hun vandaag wil laten zien, maken en ervaren. Ik vertelde ook dat ik thuis een kubus had gemaakt van papier. Ik vertelde ongeveer hoe en demonstreerde dat door van papieren stroken gootjes te maken. Toen daagde ik ze uit om in 1 uur een kubus te maken die sterker zou zijn dan die van mij. Dit zagen ze wel zitten. Uiteraard moest daar wel een mooi afspraak over worden gemaakt. Als zij zouden winnen dan zou ik de hele klas trakteren maar als ik zou winnen dan zou ik van hun 30 seconden lang een staande ovatie krijgen. Tja en toen waren de kinderen voldoende geprikkeld.

 

Opdracht: Maak in een groepje van 2/3 personen in 1 uur en 15 minuten een  kubus van papieren stroken en lijm. Maak hem zo sterk mogelijk!

 

De groepjes kregen ieder een eigen plek in school om eraan te bouwen en ondertussen had ik de tijd om met groep 8 te oefenen voor het afscheid. Ik had 45 minuten heerlijk geoefend. Dat wordt een mooi optreden.

 

Na 1 uur en 15 minuten ruimde iedereen op en zette zijn kubus voor het bord. Deze kubussen werden 1 voor 1 voor de klas getest. Er werd steeds een stripboek op de kubus gelegd, net zolang totdat de kubus bezweek. Bezweken deden ze allemaal. Jasper en Thijs wisten een kubus te bouwen die maar liefst 16 stripboeken kon houden. Maar goed, toen moest ik mijn kubus testen. Ze hadden hem nog niet gezien, iedereen zat in spanning af te wachten.

 

Ik zette mijn kubus vooraan in de klas. De kinderen hadden al snel het idee dat ze dit niet gingen winnen maar waren desalnietemin nieuwsgierig naar de proef. Zo legde ik 1 voor 1 een strip op de kubus, uiteindelijk bezweek de kubus maar wel nadat er 29 stripboeken op hadden gelegen. Gewonnen! Groep 7 waren goede verliezers. Ik kreeg van hen een overheerlijke staande ovatie van wel 30 seconden lang. Bedankt groep 7.

 

De les eindigde ik met een kort nagesprek. Ze waren nieuwsgierig geworden naar mijn manier, mijn techniek, mijn pilaren. Mijn wedervraag was of ze deze uitdaging morgen weer aan wilden gaan. Dat wilden ze wel (had ik natuurlijk al op geanticipeerd). Mooi, morgen dus weer.

 

Techniek 1b (de volgende dag)

De opdracht was duidelijk, veel hoefde ik niet te zeggen. Ik liet mijn inelkaar gezakte kubus staan zodat ze die konden bekijken en toen kregen ze weer 1 uur en 15 minuten om er een super sterke kubus van te maken. Ik was benieuwd...

 

Aan het eind van de ochtend zagen de kubussen er al heel wat beter uit dan die van de dag ervoor. Ik had zelfs het idee dat mijn record best zou kunnen sneuvelen en inderdaad, dat deed het ook. Eerst wisten drie meiden mijn record te evenaren en al snel daarna vestigden Thijs en Jasper een nieuw record, 33 stripboeken! Knap gedaan. Gefeliciteerd, ik zal moeten trakteren, maar dat doe ik graag. Heerlijk zo'n les, zeker als ze niet beseffen dat het een les is.

 

Techniek 2

Deze opdracht lijkt erg op de vorige opdracht, zelfde techniek, materiaal en tijd. Dus de uitleg vooraf was kort. Dat vonden de kinderen niet erg, konden ze meteen aan de slag. De vorige opdracht was om de kubus zo sterk mogelijk te maken, nu ging het erom wie de hoogste toren kon maken van papier en die uitzichzelf kon staan. Uiteraard was het gebruik van 'gootjes' een handige techniek. De resultaten kun je hiernaast bewonderen.

 

Hoge torens werden gebouwd en de hoogste werd gemaakt door Jasper en Thijs. Een ijzersterk technisch duo. Zij wisten een toren van 320 cm te maken. Helemaal tot aan het plafond. Knap gedaan.